A HEKS (Svájci Protestáns Egyházak Segélyszervezete) több mint négy éve támogat intézményfejlesztési folyamatokat a cigány gyermekek befogadására törekvő református általános iskolákban – a hálózatnak ma már tucatnyi tagja van, a programok jelenleg a Református Szeretetszolgálat égisze alatt működnek. Az intézményvezetők és munkatársaik 2022. december 2-án a Budapest-Fasori Református Kollégium Julianna Általános Iskolájában tartották legutóbbi találkozójukat, ahol áttekintették a program eddigi mérföldköveit, megismerkedtek a megoldásfókuszú coaching módszerével, illetve hasznos ismeretanyaggal gazdagodtak az inkluzív nevelés erősítéséhez.
„Származhat-e új élet egy kivágott fa törzséből? Bizony, hiszen Isten ott is rügyet fakaszt, ahol nem számítunk rá.” Ezekkel az igei gondolatokkal kezdte a találkozót Sztojka Szabina, a cigánymisszió vezetője Ézsaiás próféta könyvének 11. része alapján. A lelkipásztor úgy fogalmazott, hogy ebben az adventben még inkább így tekintsünk egymásra, hiszen egy pedagógus is életeket változtathat meg, ha tanulóira letudandó feladat helyett Isten szeretett gyermekeiként tekint.
A rossz magaviseletű gyerekek minden oktató számára gondot okoznak, de ha egy cigány fiatalról van szó, az a legtöbb tanár szemében nehezítő tényező – ezen a szemléleten igyekszenek változtatni az inklúziós programot megvalósító református iskolák, melyek közül tízen vettek részt a jelképes helyszínen, a Julianna iskolában tartott műhelynapon. Mint az Szűcsné Tihanyi Gyöngyi igazgató szavaiból kiderült, a belvárosi intézmény is példamutató módon viszonyul a nehézséggel küzdő diákokhoz, hiszen a mozgáskorlátozott és sajátos nevelési igényű gyerekek mellett nagy figyelmet fordítanak február óta az orosz-ukrán háború elől menekülő családokból érkezők oktatására.
Naszádi Kriszta – aki a HEKS Inklúziós Iskolaprogram koordinátoraként, régi-új cigánymissziós munkatársként mutatkozott be – örömét fejezte ki, hogy tíz iskolából csaknem negyvenen jöttek el a találkozóra, köztük a Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolájából, akik a nap házigazdáinak a szerepét is betöltötték. Az HEKS-támogatott inklúziós iskolák két mentora, Pintérné Lázok Orsolya tagintézményvezető és Gál Zsolt vezető mentortanár tanév közben, szakmai kísérés céljából sorra járják a programban részt vevő helyszíneket.
A műhelynapon részt vevők elméletben és gyakorlatban is mélyíthették tudásukat a befogadó oktatással kapcsolatban, melyhez a mentorok teszteket, kreatív csoportfeladatokat és prezentációkat hívtak segítségül. A Gardner-féle intelligenciateszt például megmutatta, hogy ha valaki matematikai vagy logikai nehézségekkel küzd, annak művészi vagy nyelvi képességei még kiemelkedőek lehetnek, ahogyan az sem mindegy, hogy valaki egyénileg vagy közösségben tudja-e a legtöbbet kihozni magából.
A pedagógusok ezt követően a keresztyén, befogadó nevelés értékmátrixával dolgoztak az intelligenciateszt eredményei által formált csoportokban, és ehhez kapcsolódva tervezték meg többek között az inkluzív iskolák hálózatának logóját, hírlevelét, egy kreatív programját, marketingkampányát és ajánlást írtak a hálózat deklarált céljaihoz.
A délután folyamán Rácz Vera lelkipásztor, pasztorálpszichológiai szakreferens a megoldásfókuszú coaching iskolai gyakorlatáról beszélt és ajánlott hasznos feladatokat, olvasmányokat annak mindennapi használatához. A műhelynap utolsó etapját Pintérné Lázok Orsolya vezette, melyben a pedagógusok a tőke- és erőforrásaik felfedezéséhez kaptak eszközöket.
„Ez a hálózat egy kincs, hiszen nagyon sok mindent tanulhatunk egymástól” – mondta Baranyi Bettina, a Magyarcsanádi Református Általános Iskola vezetője, aki elsők között csatlakozott az inkluzív intézményfejlesztési programhoz 2018-ban. A résztvevők többsége kihangsúlyozta, hogy a hálózatba kapcsolódás – amelyben nem csak a kihívások azonosak, hanem a célok is – mellett a gyakorlati módszerek megmutatása volt a műhelynap legfontosabb része.
Legyen szó Csengersimáról vagy Drávafokról, Hódmezővásárhelyről vagy Kántorjánosiról, a cél minden település református általános iskolájában ugyanaz: krisztusi lelkülettel fordulni minden diák felé, legyen cigány vagy nem cigány. Az inklúzió nem választás, hanem a keresztyén szellemiségű oktatás egyetlen módja, ha komolyan akarjuk venni a ránk bízott szolgálatokat.
Szöveg és fotók: Dezső Attila