A felsőoktatásban is elkezdődött az őszi szemeszter, így a nyári szünetet követően a szakkollégiumokba is visszatértek a hallgatók. Nincs ez másként a debreceni Wáli István Református Cigány Szakkollégiumban sem, ahol szeptembertől újra 30 fiatal vesz részt a szakmai munkában és a közösség életében. Mózes Áronnal, a WISZ igazgatójával beszélgettünk a félév programjairól, a felvételi eredményéről és a szakkollégiumi célokról.
Hogyan indult a félév a Wáli István Református Cigány Szakkollégiumban?
Augusztus végén részt vettünk hallgatóinkkal a Keresztény Roma Szakkollégiumi Hálózat évnyitóján Pécsett, ami egy színvonalas rendezvény volt, és a pécsi látogatás kirándulásként is nagy élmény volt a hallgatóink számára. Megtartottuk nyáron két felvételinket, az egyetemi rendszerhez igazodva az elsődleges felvételit követte egy szeptemberi pótfelvételi eljárás is. Beköltöztek a hallgatóink, megtartottuk az első közgyűlésünket, és a hallgatói önkormányzat is megkezdte működését, újraszervezi magát és bevezeti a közösségbe az új társakat. Harminc fővel indítjuk el az évet. Ennyien jó lennünk ahhoz, hogy szakmailag kompakt, kiegyensúlyozott maradjon a programunk és megfelelő rentabilitással működjön a szakkollégium, például fedezni tudjuk az állandó kiadásainkat, megfelelő ösztöndíjat biztosítsunk a hallgatóknak.
Ha már szóba került az ösztöndíj: milyen anyagi támogatást nyújt a hallgatóknak a szakkollégium?
Azt az infláció, ami ma Magyarországon jelen van, próbáljuk utánkövetni. Teljes mértékben nincs módunk, de jelentősen növeltük az elmúlt két évben az ösztöndíjakat, idén 75 ezer forintra emeltük a maximálisan elérhetőt. Készítettem korábban egy felmérést a hallgatók között, hogy hányan dolgoznak egyetemi tanulmányaik mellett, és ez menny idejüket veszi el a tanulástól, a szakkollégiumi léttől. Látszott, hogy a leterheltségük jelentősen megnőtt, minden második hallgató jelentős időben vállalt munkát. Az ösztöndíjjal próbáljuk ezt lehetőségeink szerint kompenzálni, és ehhez módosítottuk a szabályzatunkat. Az ösztöndíj mértékének emelésén kívül gondot fordítunk a kifejezetten szociális támogatásra is. A hallgatóink között is vannak – legyen szó akár a roma fiatalokról, akár a hátrányos helyzetű hallgatókról – jelentős anyagi, akár társadalmi különbségek, ezt pedig a szociális ösztöndíjjal próbáljuk kompenzálni.
Milyen programok színesítik az őszi félévet a Wáliban?
Jövőhéten elindulnak a szakkollégiumi hétvégék, melyek során két rendhagyó alkalom lesz a félévben. Az egyik az, hogy Radomszki Lászlóné társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár asszonyt látjuk vendégül a második szakkollégiumi hétvégén. Megmutatjuk számára a szakkollégiumot, megismerheti a hallgatóinkat, bepillantást nyerhet az életünkbe, hogy személyes benyomással is tudjon ránk tekinteni a jövőben. Másik rendkívüli alkalom lesz, hogy Balog Zoltán püspök úr, a Zsinat lelkészi elnöke az adventi istentiszteletünkön szolgál, és az ahhoz kapcsolódó ünnepi délutánon is részt vesz nálunk, találkozik a hallgatóinkkal. Püspök úr a Keresztyén Roma Szakkollégiumi Hálózat megalakulása óta, hol állami vezetői szerepekben, az utóbbi években pedig a fenntartó Magyarországi Református Egyház elnök püspökeként támogatja, követi nyomon a munkánkat. Utóbb pedig a Keresztény Roma Szakkollégiumi Hálózat püspöki tanácsának elnöki tisztét is elvállalta.
Ezek mellett az összes szakkollégiumi hétvégén igyekszünk olyan szakembereket vendégként, előadóként meghívni, hogy az ő személyükkel, vagy az általuk fémjelzett témákkal egyedivé és élményszerűvé tegyük ezeket az alkalmakat. Új momentum a környezetünkben a Mathias Corvinus Collegium Debrecenben is felfutó aktivitása és a roma szekciójuk országosan szervezett programjainak beindulása. A tevékenységeink összehangolásra nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni a jövőben, mert a roma programokat illetően a Wáli is részben ugyanabban a célcsoportban gondolkodott eddig, melynek irányába az MCC nyit. Antal Istvánnal, az MCC Roma Tehetség Programjának vezetőjével korábban arról beszélgettünk, hogy a céljaik szerint elsősorban az értelmiségi képzést szeretnék ők kinyitni a volt roma szakkollégisták számára, mi pedig kiemelten a diplomák megszerzését támogatjuk majd hosszú távon is a hallgatók számára.
Hogyan lehet bekerülni a WISZ közösségébe? Milyen szempontok szerint zajlik a felvételi eljárás?
Egyrészt van egy állami minősítési követelményrendszerben adott szempontrendszer. Ez, többek között meghatározza, hogy hátrányból induló egyetemi hallgatók a célcsoportunk, valamint azt is például, hogy milyen fluktuációnak szabad maximum megvalósulnia. Utóbbi nem haladhatja meg a 30%-os léptéket, mert a túl nagymértékű személyi változás a stabilitást és az intézményi identitást megbillenthetné. Másik szempont a bentlakás kérdése, hiszen mi egy együttlakó közösség vagyunk. A Keresztyén Roma Szakkollégiumi Hálózat alapító okiratában le van fektetve, hogy az együtt lakás és a közösségben lét egy szocializációs elem, és ez része a pedagógiánknak. A harmadik, hogy teljesítményarányos rendszert működtetünk: ide a hallgatókat arra hívjuk, hogy nem segélyt kapnak, hanem bekapcsolódnak egy programba, amiben aktívan részt kell venniük, ugyanis a teljesítményük arányában fognak ösztöndíjat is kapni. Ez részben a közösségbe tereli, részben pedig aktivitásra ösztönzi őket, például önkéntességre, közösségért vállalt felelősségre. Olyan gyakorlatok ezek, amelyek segítik, hogy később a hallgatók a környezetükben, akár a saját roma közösségükben empatikus, aktívan együttműködő, másokat segítő személyek legyenek. Ezt az is megalapozza, hogy a roma fiatalokat az indentitásuk megerősödésében is segítjük.
Hangsúlyos továbbá, hogy mi egy református keresztyén intézmény vagyunk, bár felekezetileg befogadó nyitottsággal. Igyekszünk úgy működni, hogy ez meghatározó eleme, alapja legyen az életünknek. Ugyan nem várjuk el senkitől, hogy hitvalló keresztyén legyen, de a felvételi során ezt egyértelműen kommunikáljuk. Tehát a bibliaórák, istentiszteletek, lelkigondozás teszi teljessé a mindennapjainkat. Nagyon hálás vagyok azért, hogy ezen van áldás is, erről nyerhető visszajelzés a hallgatók kommunikációjából, életgyakorlatából, bizonyságtételeiből. A jövőben szeretnénk nem csak spontán, de szervesen is bekapcsolódni egy gyülekezeti közösségbe, ha nem vasárnapi rendszerességgel. Hiszen vannak pl. hallgatóink, akik konfirmálni kívánnak, aminek örömmel keresünk teret, keretet.
Milyen szakokról érkeznek a hallgatók a WISZ-be?
Multidiszciplinárisak vagyunk, tehát nem egy tudományterületre, hanem egy ügyre szerveződünk, ez pedig a romák és hátrányos helyzetűek segítése. Nagyon izgalmas, hiszen a 30 fő között mindig 20 fölött van a szakok száma, tehát majdnem ahány hallgató, annyi féle szak van jelen az intézményben. Szinte minden karról van hallgató (Állam- és Jogtudományi, Általános Orvostudományi, Bölcsészettudományi, Egészségügyi, Egészségtudományi, Fogorvostudományi, Gazdaságtudományi, Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai, Informatikai, Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási, valamint Műszaki Kar). Jelenleg a Debreceni Református Hittudományi Egyetemről épp nincs hallgatónk, de korábban erre is volt sok példa, több szakról is.
Mivel lesz gazdagabb egy roma fiatal a felsőoktatási tanulmányai mellett, ha részt vesz a szakkollégium életében is?
Gyakorlatilag mindaz, amiről eddig beszéltem, így tehát a szakmai és közösségi élmények, programok, azzal minddel gazdagabb lesz. Fontos továbbá kiemelni, hogy karrier-stratégiában gondolkodunk. Céltudatos fiatalokat akarunk támogatni, és ha valaki a bekerülésekor még nem az, akkor igyekszünk segíteni abban, hogy azzá váljon, tudjon távlati célokat kitűzni. Ez a folyamat most zajlik az új hallgatókkal az év elején: átbeszéljük, hogy ki mivé akar válni hosszú távon. Nem baj, ha nem pont úgy valósul meg és menetközben változnak a célok, de ha van motiváció, akkor hajlandó is az illető energiát befektetni a tanulmányai és a mindennapjai során. Itt vannak hiánypótló kötelezettségeink, mert a középiskolai pályaorientáció talán általánosságban még mindig nincs eléggé a helyén kezelve. Az élet nagy kérdéseiről, így a pályaválasztásról is, sokkal többet kellene beszélni, ezt mi próbáljuk kipótolni. Együtt végiggondoljuk, hogy a hallgató céljaihoz miként illeszkedik az a szak, ahová felvételizett. Ha illeszkedik, akkor erősödjön meg benne (elsősorban erre törekszünk), ha pedig nem - és az esetek elenyésző kisebbségében előfordul ez is -, akkor merjen váltani. Ezután a mentor lesz az a személy, aki őt folyamatosan segíti, érdemi támogatást adva ahhoz, hogy a saját útján haladjon a célja felé. Nyelvoktatást, nyelvtanárokat is biztosítunk, és ha valaki az elején hátránnyal indul valamely tárgyból és tantárgyi felzárkóztatásra szorul, abban is segítjük a őket. Az állami támogatás mellett, az ehhez szükséges anyagi hátteret a fenntartói jogokat gyakorló Református Szeretetszolgálat is hozzáteszi ügyünkhöz, amiért rendkívül hálásak vagyunk, mert enélkül nem tudnánk színvonalas támogatást biztosítani a hallgatóinknak.
A Wáli István Református Cigány Szakkollégium honlapja
A WISZ életéről további információk megtalálhatóak a szakkollégium honlapján.