Kreativitásban soha nem volt nálunk hiány – interjú Káli-Horváth Kálmánnal, a RefoRom igazgatójával

A koronavírus miatti veszélyhelyzet a Budapesti Református Cigány Szakkollégium működését sem hagyta érintetlenül, ám szinte egyik napról a másikra sikerült a digitális átállás. Mi több, az elmúlt félév során szerzett tapasztalatokat a jövőben igyekszik beépíteni az intézmény programjába, mint azt Káli-Horváth Kálmán, a RefoRom igazgatója mesélte alábbi, vele készített interjúkban.

Hogyan tekint vissza a Budapesti Református Cigány Szakkollégium elmúlt tanévére?

Több szempontból is rendhagyóra sikeredett a 2019-20-as tanév. Egyrészt a RefoRomban az Alkotóház keretében eddig kísérleti jelleggel működtetett, cselekvésközpontú kompetencia és ismeretátadási módszertan alkalmazását kiterjesztettük a teljes szakmai programunk megvalósítására. Ez gyakorlatban azt jelentette, hogy az egyetemi oktatás keretekben megszokott nagycsoportos kurzusok helyett szinte teljes egészében áttértünk a műhelyfoglalkozások keretében történő szakmai működésre.

Sok roma szakkollégium hagyományosan a felsőoktatásban a levelezős képzésben rendszeresített, hétvégéken megvalósuló kurzusok keretében teljesíti képzési programját. Mi ettől eltérően hétköznapokon az egyetemi elfoglaltságokhoz igazodva hirdetjük meg változatos témájú műhelyfoglalkozásainkat. Amennyiben heti egy-két alkalmon részt vesz valaki, akkor tulajdonképpen a havi alapösztöndíj kritériumok nagy részét teljesíteni tudja.

Hogyan fogadták a hallgatók a szakmai munka klubszerűvé alakítását és hétközivé módosítását?

A szakkollégisták örömmel fogadták ezt a módszertani váltást, mert részben lehetőségük van maguk időbeosztása és érdeklődési területéhez igazítani azt, hogy milyen módon élnek az intézményünk lehetőségeivel. Az egyetem mellett fontos szempont számukra a rugalmasság, hogy életvitelüket, tanulmányi időbeosztásukat hatékonyan szervezhessék meg. Valamint egyéni angol órákat és anyanyelvi angol klubbot biztosítunk számukra a kollégiumon belül. Ez szintén praktikus támogatása a diplomaszerzésüknek.

A szakkollégisták idejének hatékony kihasználását a tevékenységek időben és térben is egymást erősítő egymásra építésével is támogatjuk. A társadalmi szerepvállalás értékességének megtapasztalását részben szintén házon belüli önkéntes lehetőség keretében teljesíthetik. Mindezt úgy, hogy partner tanodáinkból a műhelyfoglalkozásokra általános és középiskolás hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok érkeznek, akiket különböző tantárgyakból korrepetálnak.

Hogyan érintette a koronavírus miatti veszélyhelyzet a szakkollégiumot?

A második szemeszterre vonatkozó terveinket csaknem teljes egészében újragondolásra késztette a veszélyhelyzet. A közösségre építő módszertanról egyik napról a másikra kellett áttérnünk a digitális oktatásra. A kollégium nagyrészt kiürült.

Hogyan tudták megvalósítani szakmai tervüket online?

Kreativitásban a soha sem volt hiány RefoRomban. Annak most különösen nagy hasznát vettük, hogy a mestermentoraink, akik a műhelyfoglalkozásokat nagyrészt tartják, és így szinte napi rendszerességgel a hallgatókkal élő, személyes kapcsolatot tartanak, hozzám hasonlóan művész emberek is. Nem okozott különösebb nehézséget, hogy éljünk a közösségi médiában rejlő módszertani lehetőségekkel. Az önkéntességet is meg tudtuk oldani online korrepetálásokkal, kapcsolattartásokkal. Felfedezhettük azokat a nagyszerű lehetőségeket, amelyek már eddig is a rendelkezésünkre álltak, de eddig kevéssé éltünk velük.

Milyen várakozásokkal tekint a jövő elé? Milyen változások várhatóak a RefoRomban a következő tanévben?

Ez a különleges esztendő, a kihívások mellett lehetőséget teremtett arra is, hogy az online oktatásban rejlő lehetőségeket is kipróbáljuk. Szeretnénk gazdagítani a módszertani portfóliónkat azzal, hogy bizonyos ismereteket digitális oktatás keretében teszünk teljesíthetővé. Az egyetemi terheltség szempontjából érzékenyebb időszakokban pedig olyan beadandó feladatokat is tervezünk, amelyekkel az írásos és szóbeli valamint a modern médiaeszközök használatával megjelenő vizuális kommunikációs kompetenciáik fejlődhetnek. Összességében élményekkel teli, színes, összehangolt, rugalmas, és ezért az eddigieknél is hatékonyabb élő és pezsgő közösségi működést remélek a következő tanévben.

Szöveg és fotó: Dezső Attila